Monday, October 13, 2008

Om bra filmer

Jag är för gammal för att se dålig film. Det finns en del unga människor i min närhet, jag säger inte vilka, som använder sina surt förvärvade slantar på att de mest egendomliga skitfilmer som de sedan kan lägga ut texten om i all oändlighet. Jag kan förstå det så till vida att de där filmerna på något sätt omedvetet eller medvetet gestaltar idéströmningar i vår tid.
Men ska jag slänga ut 90 kronor en kväll så ska det vara en film som jag tror att jag ska ha någon sorts estetisk eller känslomässigt utbyte av. Jag vet att det låter trist, but never the less..
För en vecka sedan såg vi en härlig fransk film, Couscous. Den utspelar sig bland hårt utsatta algeriska invandrare i Sydfrankrike. I nästan tre timmar ägnar personerna i filmen åt att äta couscous. Men det är inte vilken couscous som helst. Det är couscous med en existentiell laddning av sällan skådat slag. Mycket gripande!
Några kvällar senare såg vi förstås Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick. Den var också ruskigt bra. Jag tror att den handlade om att hitta ett skapande förhållningssätt att till världen. Historien om den fattiga arbetarhustrun i Malmö som vinner en kamera på lotteri skulle ha kunnat bli rätt outhärdligt utan Troells poetiska bildskapande och sanningslidelse.
Varför ska man se dåliga filmer att filosofera över när det finns så bra konstnärlig film som hjälper oss både att se och tänka!

No comments: