Saturday, September 13, 2008

Om att cykla i Stockholm

Att ta sig fram på cykel i Stockholm är livsfarligt. Medtrafikanternas (= bilister och andra cyklister) syn på oss som strävar fram på gatornas högra sida, så nära trottoaren det bara är möjligt och, naturligtvis, på cykelbanorna där det finns sådana ör brutalt obegriplig.
Cykelbanorna längs Hornsgatan har blivit alltmer oanvändbara, successivt har de övergått till att bli någons sorts alternativa parkeringsplatser, inte minst för stadsjeepar. I gör stävade jag min vana trogen längs Hornsgatan österut med hjärtat i halsgropen. Framför mig i cykelbanan kröp en stor och blank bil av märket Audi. Vid en optikerbutik tvärstannade den plötsligt, vilket jag också blev tvungen till eftersom trafiken var mycket hård och det var omöjligt att gira ut i gatan. Ut ur bilen steg en välklädd man i fyrtioårsåldern som med en van gest låste automatlåset på sin tjusiga bil. Jag var naturligtvis både arg och överraskad och hörde mig själv ropa Vad tar du dig till? Du kan väl för helvete inte ställa dig i cykelbanan!
Då vände sig Audi-mannen irriterat om mot mig och vrålade Du äger för fan inte hela gatan! Därefter gick han med bestämda steg in i butiken.
Så var det med den saken. För mig återstod inget annat än att vänta ut ett hål i den strida trafikströmmen och ta mig förbi den parkerade Audin.
Inte kul, bara trist.
Nästan lika trist som att bli förbisusad när och varsomhelst och mitt framför näsan och från vilka håll och vinkar som helst av folk som tycks tävlingscykla i innerstan och kastar sig dödsföraktande hur som helt mellan andra cyklister och bilar. Att det finns något som heter trafikljus och övergångsställen tycks inte heller ingå i deras begreppsvärld.
Jag vet att detta låter gnälligt. Och då har jag inte nämnt alla dem som cyklar och talar i mobiltelefon. Igår såg jag en ung pappa som cyklade på Vasagatan med en två-treårig dotter på pakethållaren. Han talade intensivt i mobiltelefonen samtidigt som han skull gira ut i cykelbanan mitt emot Centralstationen, ett av innerstaden absolut farligaste cykelstråk. Om han eller dottern hade hjälm?
NATURLIGTVIS INTE!

No comments: