Friday, August 8, 2008

Rikard

Läste som vanligt i morse bloggen SARTS som numera inte bara diskuterar konstfiosofiska frågor utan också innehåller personliga dagboksanteckningar och reflexioner av Rikard Ekholm, som jag lärde känna när vi var värdare på Moderna muséet. Det är en vänskap som jag uppskattar. Jag mår bra av att korrespondera med en ung människa som inte omedelbart utdefinierar en äldre kollega som geront. Rikard skriver snälla saker, men så är han också en mycket väluppfostrad ung man. Han tycks ha lagt sin besvikelse över att inte bli gråtfärdig av konsten åt sidan några dagar med att arbeta som sportreporter i Västervik. Helt rätt. Jag önskar att jag kunde göra något liknande! Jag går in i min friggebod och skär till ett stycke kartong som början till ett nytt reliefartat "pusselcollage". Det får duga.

No comments: