Saturday, August 30, 2008

Om högt och lätt. Och stort och smått

Den nygamla debatten om den höga och den låga kulturen fortsätter . Jag blir alltid förvånad över att de som har fått privilegiet att få skriva på kultursidorna ibland blir så upprörda att de blir aningen ifrågasatta. Jag har aldrig hört talas att någon missunnar dem positionen! Det finns inlägg i denna debatt där unga personer låter som min gamla kyrkoherde till pappa .(Han har varit död i 30 år, men iu alla fall.)
Skulle den klassiska kulturen, vad nu det är, skadas av att samsas med dataspel och popgrupper ? Naturligtvis inte. Men kulturjournalistik i allmänna medier är inte en akademisk tävlingsgren, det är faktiskt – journalistik. Och ett av journalistikens viktigaste uppdrag är att hjälpa läsarna att förstå vad som händer i världen. Att det inte skulle gå att förena skarp analys och läsbarhet är bara nys! Det går. Men det kräver både språklig förmåga och verklig vilja till kommunikation med flera än dem som rör sig i samma terräng r som man själv gör.
Därför blev jag glad när jag läste Gunilla Brodrejs artikel i dagens Expressen (080830) http://www.expressen.se/kultur/1.1283069/latt-och-svart . Gunilla Brodrej recenserar bland annat klassisk musik, kunnigt och levande också för mig som gillar musik men aldrig går på konserter.
I hennes artikel finns denna passus som har chans att bli klassisk:
En ny serie från HBO ställer högre krav än det mesta som ges på konserthus eller på operan.
Jag tror att hon kommit något väsentligt på spåret.

No comments: