Thursday, August 21, 2008

Om att hitta vid Stockholms universitet

Universitetsvärlden är intressant ur många synvinklar. En egen värld där kunskap produceras och förs vidare i det egna systemet. Det är naturligtvis både fantastiskt och nödvändigt; inget samhälle som vill utvecklas klarar sig utan universiteten och det enorma nationella och internationella nätverk av forskning och forskningsutbyte som världens alla universitet ingår i. Så var det sagt. Dagens banalaste sanning.
MEN försök att orientera dig rent geografiskt vid Stockholms universitet i Frescati. Där råder minsann ingen akademisk klarhet! Häromdagen skulle jag registrera mig vid teatervetenskapliga institutionen och kom i god tid till tunnelbanestationen Universitet och hittade så småningom någon sorts informationstavla över universitetsområdet som är utspritt runtomkring en jättelik gräsmatta, kanske i någon sorts försök att likna ett anglosachiskt campus, vad vet jag. Den såkallade informationstavlan påminde mest om en tachistisk femtiotalsmålning av någon sorts amatörmichaux! Jag försökte tolka dess motstridiga och komplicerade information efter något slags logik, men misskyckades totalt. I stället irarde jag omkring i ca fyrtio minuter längs bísarra stigar, avbrutna av oändliga kafkaartada byggnader, då och prydda med usla porträttbyster av avlidna, för mig obekanta akademiska forskningsgiganter. Men icke en människa någonstans. Och när jag ändå oförhappat råkade på någon stod de som levande frågetecken inför min fråga. Till slut kom räddningen i form av en vänlig dam med skurhink och mopp och med hårt knuten schal över huvudet. Hon förstod min fråga, men kunde inte tillräckligt med svenska för att förklara vägen. Hon nickade ivrigt och visade med den lediga armen att hon skulle visa vägen. Hon följde mig ända fram till yttertrappen till den rätt trista tegelbyggnad som går under namnet Humnanistvillan. Där lämnade hon mig och nickade farväl. Jag hoppas att hon förstod hur tacksam jag var. Den som vill kan se något symboliskt i detta. Det gör inte jag, som fick ytterligare en bekräftelse på hur den magnifika universitetsvärlden är påfallande handfallen i kontakten med yttervärlden, i det fal jag.

No comments: