Friday, August 8, 2008

En trädgård

Trädgårdar är spännande, inte bara för det som växer där utan hur de är planerade och tankarna bakom den. Det finns många snygga, välplanerde hel- eller halvprofessionella trädgårdar som man kan läsa om i trädgårdsmagasin och dagstidningarnas bilagor. Desto större glädje när man stöter på en trädgård som inte bara är snitsigt designad och perfekt odlad efter konstens alla regler. Det hände mig i går när jag cyklade till Davide i Sysne för att kolla av en "prylbod". Jag grävde bland alla de begagnabde böckerna och hittade några hyfsade godbitar. Men när jag lyfte blicken såg jag den verkliga godbiten. Litet skymd bakom ett staket och några tallar öppnade sig en djupt personlig trädgård. Jag bad att få se den och jag fick en privat visning av en trädgård som visade sig vara något av ett livsprojekt. Det ena trädgårdsrummet efter det andra öppnade sig för mina alltmer häpnande ögon. Där fanns ett rosarium med ett stort antal gamla rossorter, i stenträdgården prunkade mängder av klassiska perenner i färger som vackert mötte den varmgrå gotländska kalkstenen. I en liten damm simmade stora, vackert röda karpar. Där fanns en hel rad av fuchsior och mängder av färstarka pelargoner. Och i periferin skyldade ulltistlar vakt. En vacker samling blå keramikklot i olika storlekar fungerade som blickfång. Och innanför en mur fanns en gammal trädgårdsoffa helt täckt med petunior.
Tack Vanja Hallberg för att jag fick se denna härlighet!

No comments: